Een voordeur die niet sluit en 26 graden in huis

Caroline, EnergieCoach, ziet een buur op straat mank lopen en schiet hem te hulp richting de apotheek. Bij hem thuis aangekomen, ziet ze de voordeur openstaan - ‘de deur klemt en ik krijg hem anders niet meer open', verzucht hij. Terwijl Caroline de warmte van binnen voelt, vertelt hij dat de HR-ketel is vervangen, maar niet goed werkt. In plaats daarvan, gebruikt hij drie elektrische kacheltjes. Op haar vraag naar de energierekening antwoordt hij dat deze meer dan €200 per maand bedraagt. In de gang ziet ze bovendien een grote stapel ongeopende post liggen.

Caroline neemt de tijd en belt een reparateur voor de deur en een inspectie van de ketel. Vervolgens plant ze twee energiecoaching afspraken in, samen met een andere coach. Caroline hoopt namelijk dat de buurman zich meer op zijn gemak voelt om zijn zorgen te delen in zijn eigen taal. Helaas doet hij op beide momenten niet meer open.

Hoewel de buurman uit schaamte toch geen verdere hulp lijkt te willen, blijft hij Caroline bij. Zo nu en dan informeert ze bij winkeliers of ze de buurman hebben gezien.

Schaamte vormt vaak een struikelblok voor de hulp die we kunnen bieden. Zelfs wanneer mensen recht hebben op ondersteuning, kan de drempel soms te hoog lijken.

Als we niet precies weten hoe we verder moeten, dan brengen we de situatie in bij de wijktafels. Daar komen allerlei expertisegebieden samen, en vaak blijken er meer opties te zijn dan we zelf hadden gedacht. Soms is één goede oplossing genoeg om het vertrouwen van een bewoner in de buurt weer terug te krijgen.

In dit specifieke geval zijn we er nog niet uit, maar we hebben er vertrouwen in dat we meneer nog wel een keer tegen zullen komen.

Wordt vervolgd…

Vorige
Vorige

Torenhoge Energierekeningen

Volgende
Volgende

Blije Bewoner